W lipcu 2023 roku Unia Europejska zatwierdziła nowe, przełomowe rozporządzenie dotyczące baterii i zużytych baterii, zmieniające podejście do cyklu życia baterii oraz ich wpływu na środowisko.
Jeśli korzystasz z urządzeń zasilanych bateriami (a kto z nas tego nie robi?) lub działasz w branży elektronicznej, to zmiany będą miały bezpośredni wpływ na Twoje codzienne życie i działalność.
Czego dowiesz się z lektury?
- W lipcu 2023 roku Unia Europejska zatwierdziła nowe rozporządzenie dotyczące baterii i zużytych baterii (2023/1542), które zastępuje dotychczasową Dyrektywę Bateryjną i będzie obowiązywać bezpośrednio we wszystkich krajach UE, ujednolicając przepisy na europejskim rynku.
- Rozporządzenie wprowadza liczne nowe rozwiązania, w tym pięć kategorii baterii, cyfrowy paszport baterii, ograniczenia substancji niebezpiecznych, wymogi dotyczące zawartości materiałów z recyklingu, standardy wydajności i trwałości oraz wymóg łatwego wyjmowania i wymiany baterii w urządzeniach.
- Wdrażanie przepisów będzie rozłożone w czasie (od lutego 2024 do sierpnia 2028), dając producentom, importerom, dystrybutorom i podmiotom zajmującym się recyklingiem czas na dostosowanie się do nowych wymogów, które mają na celu wzmocnienie rynku wewnętrznego UE, promocję gospodarki o obiegu zamkniętym oraz ograniczenie negatywnego wpływu baterii na środowisko.
Rozporządzenie UE wprowadza bardzo szczegółowe wymagania, dotyczące wszystkich etapów "życia" baterii - od projektowania, przez produkcję, aż po recykling. Celem jest stworzenie bardziej zrównoważonego i odpowiedzialnego podejścia do produkcji i użytkowania baterii na terenie całej Unii Europejskiej.
UWAGA: tekst ma charakter informacyjny i nie stanowi porady prawnej. W przypadku jakichkolwiek wątpliwości, skonsultuj się z zaufanym prawnikiem.
Przeczytaj również
👉🏻 Najmocniejsze latarki LED w ofercie BTO.pl [ranking latarek 2025]
👉🏻 Czy można zabrać ze sobą powerbank do samolotu?
👉🏻 Jak być bardziej EKO w 2025 roku?

Nowe ramy prawne dla branży bateryjnej w Unii Europejskiej
Wspomniane rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2023/1542 z dnia 12 lipca 2023 r. w sprawie baterii i zużytych baterii stanowi kamień milowy w podejściu do kwestii energetycznych i środowiskowych w Europie. Obszerny akt prawny zastępuje dotychczasową Dyrektywę Bateryjną 2006/66/WE, która przestanie obowiązywać 18 sierpnia 2025 roku.
Nowe rozporządzenie UE realizuje 3 główne cele
- Wzmocnienie funkcjonowania rynku wewnętrznego UE.
- Promocję gospodarki o obiegu zamkniętym (circular economy).
- Ograniczenie negatywnego wpływu baterii na środowisko i zdrowie ludzi, poprzez regulację wszystkich etapów cyklu życia baterii.
W przeciwieństwie do dyrektywy, która wymaga implementacji do prawa krajowego każdego państwa członkowskiego Unii Europejskiej, rozporządzenie obowiązuje bezpośrednio we wszystkich krajach UE. Oznacza to ujednolicenie przepisów na całym europejskim rynku i wyeliminowanie rozbieżności w interpretacji przepisów między poszczególnymi krajami.

O czym mówi rozporządzenie UE w sprawie baterii i zużytych baterii?
Nowe rozporządzenie wprowadza szereg nowatorskich rozwiązań, które wpłyną na sposób, w jaki baterie będą projektowane, produkowane i utylizowane. Jakie są najważniejsze aspekty zmian?
Nowe kategorie baterii
Rozporządzenie definiuje pięć kategorii baterii, dla których przewidziano różne wymagania:
- Baterie przenośne (poniżej 5 kg).
- Baterie stosowane w lekkich środkach transportu (np. rowery, hulajnogi).
- Baterie przemysłowe (w tym powyżej 2kWh).
- Baterie do pojazdów elektrycznych.
- Baterie rozruchowe (SLI - Starting, Lighting, Ignition).
Jak widać unijne prawo podąża za bardzo szybkim rozwojem technologicznym, również w zakresie małych pojazdów elektrycznych, przeznaczonych do użytku osobistego.
Cyfrowy paszport baterii
Jednym z najciekawszych elementów jest wprowadzenie tzw. cyfrowego paszportu baterii. Od lutego 2027 roku każda bateria przemysłowa o pojemności powyżej 2 kWh, bateria do pojazdów elektrycznych oraz baterie stosowane w lekkich środkach transportu będą musiały posiadać elektroniczny rekord identyfikacyjny. Paszport baterii będzie zawierał informacje o parametrach, składzie chemicznym baterii oraz jej śladzie węglowym, dostępne poprzez kod QR.
Ograniczenia substancji niebezpiecznych
Unijne rozporządzenie w sprawie baterii i zużytych baterii, wprowadza bardzo rygorystyczne ograniczenia, dotyczące zawartości substancji niebezpiecznych w bateriach, takich jak rtęć, kadm i ołów. Szczególne ograniczenia dotyczą baterii niklowo-kadmowych NiCd.
Zawartość materiałów z recyklingu
Trzeba podkreślić, że baterie przemysłowe, akumulatory do pojazdów elektrycznych i baterie SLI będą musiały zawierać określony procent materiałów pochodzących z recyklingu, w tym kobaltu, ołowiu, litu i niklu. Od 2028 roku producenci będą zobowiązani do dokumentowania poziomów zawartości materiałów z recyklingu w swoich produktach.
Wymogi dotyczące wydajności i trwałości
Rozporządzenie wprowadza minimalne parametry wydajności i trwałości dla różnych rodzajów baterii, co ma na celu wydłużenie ich żywotności i ograniczenie ilości odpadów. Od 2026 roku baterie przenośne jednorazowego użytku będą musiały prezentować minimalne parametry wydajności.
Łatwe wyjmowanie i wymiana baterii
Od lutego 2027 roku producenci urządzeń będą musieli projektować swoje produkty tak, by użytkownicy mogli łatwo usunąć i wymienić baterie przenośne. W przypadku baterii akumulatorowych stosowanych w lekkich środkach transportu, wymiana będzie musiała być możliwa przez niezależnego profesjonalistę.
Nowe cele w zakresie zbierania zużytych baterii
Dokument ustanawia ambitne cele, dotyczące zbierania zużytych baterii przenośnych (63% do końca 2027 r. i 73% do końca 2030 r.). Wprowadza również cele w zakresie zbierania zużytych baterii z lekkich środków transportu (51% do końca 2028 r. i 61% do końca 2031 r.).
Kiedy nowe rozporządzenie ma zastosowanie?
Wchodzące w życie rozporządzenie UE w sprawie baterii, dotyczy wszystkich podmiotów gospodarczych działających na rynku UE, które produkują, importują lub dystrybuują baterie i akumulatory. Jego zakres obejmuje wszystkie rodzaje baterii wprowadzane na rynek unijny lub oddawane do użytku w UE, niezależnie od ich pochodzenia.
Dodajmy również, że rozporządzenie ma zastosowanie w odniesieniu do każdego rodzaju baterii, zarówno tych, które stanowią samodzielny produkt, jak i tych wbudowanych w urządzenia. Jedynymi wyłączeniami są baterie specjalnie zaprojektowane do zastosowań wojskowych, kosmicznych lub nuklearnych.
Kogo w praktyce dotyczą przepisy?
- Producentów baterii i akumulatorów.
- Producentów urządzeń zawierających baterie.
- Importerów i dystrybutorów ogniw.
- Podmioty zajmujące się recyklingiem i przetwarzaniem zużytych baterii.
- Konsumentów końcowych, którzy będą mieli nowe obowiązki w zakresie segregacji i oddawania zużytych ogniw.
Będą też nowe wymagania w zakresie informacji o komponentach baterii i zawartości materiałów z recyklingu, a także etykietowania baterii. Zmiany będą miały wpływ na całą branżę elektroniczną i motoryzacyjną.
Kiedy rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE dnia 12 lipca 2023 r. wchodzi w życie?
Rozporządzenie weszło w życie 17 sierpnia 2023 roku, jednak wdrażanie poszczególnych przepisów będzie rozłożone w czasie.
- Od 18 lutego 2024 r. - zaczynają obowiązywać pierwsze obowiązki.
- Od 18 sierpnia 2024 r. - obowiązkowe oznakowanie CE dla baterii oraz nowe wymogi bezpieczeństwa dla stacjonarnych systemów magazynowania energii.
- Od 18 lutego 2025 r. - nowe wymogi dotyczące śladu węglowego w odniesieniu do baterii dla pojazdów elektrycznych.
- Od 18 sierpnia 2025 r. - obowiązki należytej staranności w łańcuchu dostaw oraz zarządzanie zużytymi bateriami.
- Od 18 lutego 2026 r. - wymogi dotyczące śladu węglowego dla baterii przemysłowych.
- Od 18 lutego 2027 r. - cyfrowy paszport baterii oraz wymogi w zakresie możliwości wyjmowania i wymiany baterii.
- Od 18 sierpnia 2028 r. - wymogi w odniesieniu do zawartości materiałów z recyklingu w ogniwach.
Taki harmonogram daje producentom i innym podmiotom gospodarczym czas na dostosowanie się do nowych wymogów, jednak już teraz warto zacząć odpowiednie przygotowania.

Zastąp swoje baterie wydajnymi akumulatorkami z oferty BTO.pl
W obliczu nadchodzących zmian prawnych, które kładą nacisk na zrównoważony rozwój i ograniczenie negatywnego wpływu baterii na środowisko, już teraz możesz rozważyć przejście na akumulatory.
W ofercie sklepu BTO.pl znajdziesz szeroki wybór wysokiej jakości akumulatorków, stanowiących ekologiczną oraz ekonomiczną alternatywę dla baterii jednorazowych.