Nowe rozporządzenie UE w sprawie baterii - co musisz wiedzieć?

Nowe rozporządzenie UE w sprawie baterii - co musisz wiedzieć?

W lipcu 2023 roku Unia Europejska zatwierdziła nowe, przełomowe rozporządzenie dotyczące baterii i zużytych baterii, zmieniające podejście do cyklu życia baterii oraz ich wpływu na środowisko.

Jeśli korzystasz z urządzeń zasilanych bateriami (a kto z nas tego nie robi?) lub działasz w branży elektronicznej, to zmiany będą miały bezpośredni wpływ na Twoje codzienne życie i działalność.

Czego dowiesz się z lektury?

  • W lipcu 2023 roku Unia Europejska zatwierdziła nowe rozporządzenie dotyczące baterii i zużytych baterii (2023/1542), które zastępuje dotychczasową Dyrektywę Bateryjną i będzie obowiązywać bezpośrednio we wszystkich krajach UE, ujednolicając przepisy na europejskim rynku.
  • Rozporządzenie wprowadza liczne nowe rozwiązania, w tym pięć kategorii baterii, cyfrowy paszport baterii, ograniczenia substancji niebezpiecznych, wymogi dotyczące zawartości materiałów z recyklingu, standardy wydajności i trwałości oraz wymóg łatwego wyjmowania i wymiany baterii w urządzeniach.
  • Wdrażanie przepisów będzie rozłożone w czasie (od lutego 2024 do sierpnia 2028), dając producentom, importerom, dystrybutorom i podmiotom zajmującym się recyklingiem czas na dostosowanie się do nowych wymogów, które mają na celu wzmocnienie rynku wewnętrznego UE, promocję gospodarki o obiegu zamkniętym oraz ograniczenie negatywnego wpływu baterii na środowisko.

 

Rozporządzenie UE wprowadza bardzo szczegółowe wymagania, dotyczące wszystkich etapów "życia" baterii - od projektowania, przez produkcję, aż po recykling. Celem jest stworzenie bardziej zrównoważonego i odpowiedzialnego podejścia do produkcji i użytkowania baterii na terenie całej Unii Europejskiej.

UWAGA: tekst ma charakter informacyjny i nie stanowi porady prawnej. W przypadku jakichkolwiek wątpliwości, skonsultuj się z zaufanym prawnikiem.

Przeczytaj również

👉🏻 Najmocniejsze latarki LED w ofercie BTO.pl [ranking latarek 2025]

👉🏻 Czy można zabrać ze sobą powerbank do samolotu?

👉🏻 Jak być bardziej EKO w 2025 roku?

nowa platforma sklep bto.pl łódź akumulatory baterie latarki led

Nowe ramy prawne dla branży bateryjnej w Unii Europejskiej

Wspomniane rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2023/1542 z dnia 12 lipca 2023 r. w sprawie baterii i zużytych baterii stanowi kamień milowy w podejściu do kwestii energetycznych i środowiskowych w Europie. Obszerny akt prawny zastępuje dotychczasową Dyrektywę Bateryjną 2006/66/WE, która przestanie obowiązywać 18 sierpnia 2025 roku.

Nowe rozporządzenie UE realizuje 3 główne cele

  1. Wzmocnienie funkcjonowania rynku wewnętrznego UE.
  2. Promocję gospodarki o obiegu zamkniętym (circular economy).
  3. Ograniczenie negatywnego wpływu baterii na środowisko i zdrowie ludzi, poprzez regulację wszystkich etapów cyklu życia baterii.

 

W przeciwieństwie do dyrektywy, która wymaga implementacji do prawa krajowego każdego państwa członkowskiego Unii Europejskiej, rozporządzenie obowiązuje bezpośrednio we wszystkich krajach UE. Oznacza to ujednolicenie przepisów na całym europejskim rynku i wyeliminowanie rozbieżności w interpretacji przepisów między poszczególnymi krajami.

pojemne akumulatorki w sklepie bto

O czym mówi rozporządzenie UE w sprawie baterii i zużytych baterii?

Nowe rozporządzenie wprowadza szereg nowatorskich rozwiązań, które wpłyną na sposób, w jaki baterie będą projektowane, produkowane i utylizowane. Jakie są najważniejsze aspekty zmian?

Nowe kategorie baterii

Rozporządzenie definiuje pięć kategorii baterii, dla których przewidziano różne wymagania:

  1. Baterie przenośne (poniżej 5 kg).
  2. Baterie stosowane w lekkich środkach transportu (np. rowery, hulajnogi).
  3. Baterie przemysłowe (w tym powyżej 2kWh).
  4. Baterie do pojazdów elektrycznych.
  5. Baterie rozruchowe (SLI - Starting, Lighting, Ignition).

Jak widać unijne prawo podąża za bardzo szybkim rozwojem technologicznym, również w zakresie małych pojazdów elektrycznych, przeznaczonych do użytku osobistego.

Cyfrowy paszport baterii

Jednym z najciekawszych elementów jest wprowadzenie tzw. cyfrowego paszportu baterii. Od lutego 2027 roku każda bateria przemysłowa o pojemności powyżej 2 kWh, bateria do pojazdów elektrycznych oraz baterie stosowane w lekkich środkach transportu będą musiały posiadać elektroniczny rekord identyfikacyjny. Paszport baterii będzie zawierał informacje o parametrach, składzie chemicznym baterii oraz jej śladzie węglowym, dostępne poprzez kod QR.

Ograniczenia substancji niebezpiecznych

Unijne rozporządzenie w sprawie baterii i zużytych baterii, wprowadza bardzo rygorystyczne ograniczenia, dotyczące zawartości substancji niebezpiecznych w bateriach, takich jak rtęć, kadm i ołów. Szczególne ograniczenia dotyczą baterii niklowo-kadmowych NiCd.

Zawartość materiałów z recyklingu

Trzeba podkreślić, że baterie przemysłowe, akumulatory do pojazdów elektrycznych i baterie SLI będą musiały zawierać określony procent materiałów pochodzących z recyklingu, w tym kobaltu, ołowiu, litu i niklu. Od 2028 roku producenci będą zobowiązani do dokumentowania poziomów zawartości materiałów z recyklingu w swoich produktach.

Wymogi dotyczące wydajności i trwałości

Rozporządzenie wprowadza minimalne parametry wydajności i trwałości dla różnych rodzajów baterii, co ma na celu wydłużenie ich żywotności i ograniczenie ilości odpadów. Od 2026 roku baterie przenośne jednorazowego użytku będą musiały prezentować minimalne parametry wydajności.

Łatwe wyjmowanie i wymiana baterii

Od lutego 2027 roku producenci urządzeń będą musieli projektować swoje produkty tak, by użytkownicy mogli łatwo usunąć i wymienić baterie przenośne. W przypadku baterii akumulatorowych stosowanych w lekkich środkach transportu, wymiana będzie musiała być możliwa przez niezależnego profesjonalistę.

Nowe cele w zakresie zbierania zużytych baterii

Dokument ustanawia ambitne cele, dotyczące zbierania zużytych baterii przenośnych (63% do końca 2027 r. i 73% do końca 2030 r.). Wprowadza również cele w zakresie zbierania zużytych baterii z lekkich środków transportu (51% do końca 2028 r. i 61% do końca 2031 r.).

Kiedy nowe rozporządzenie ma zastosowanie?

Wchodzące w życie rozporządzenie UE w sprawie baterii, dotyczy wszystkich podmiotów gospodarczych działających na rynku UE, które produkują, importują lub dystrybuują baterie i akumulatory. Jego zakres obejmuje wszystkie rodzaje baterii wprowadzane na rynek unijny lub oddawane do użytku w UE, niezależnie od ich pochodzenia.

Dodajmy również, że rozporządzenie ma zastosowanie w odniesieniu do każdego rodzaju baterii, zarówno tych, które stanowią samodzielny produkt, jak i tych wbudowanych w urządzenia. Jedynymi wyłączeniami są baterie specjalnie zaprojektowane do zastosowań wojskowych, kosmicznych lub nuklearnych.

Kogo w praktyce dotyczą przepisy?

  • Producentów baterii i akumulatorów.
  • Producentów urządzeń zawierających baterie.
  • Importerów i dystrybutorów ogniw.
  • Podmioty zajmujące się recyklingiem i przetwarzaniem zużytych baterii.
  • Konsumentów końcowych, którzy będą mieli nowe obowiązki w zakresie segregacji i oddawania zużytych ogniw.

 

Będą też nowe wymagania w zakresie informacji o komponentach baterii i zawartości materiałów z recyklingu, a także etykietowania baterii. Zmiany będą miały wpływ na całą branżę elektroniczną i motoryzacyjną.

Kiedy rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE dnia 12 lipca 2023 r. wchodzi w życie?

Rozporządzenie weszło w życie 17 sierpnia 2023 roku, jednak wdrażanie poszczególnych przepisów będzie rozłożone w czasie.

  • Od 18 lutego 2024 r. - zaczynają obowiązywać pierwsze obowiązki.
  • Od 18 sierpnia 2024 r. - obowiązkowe oznakowanie CE dla baterii oraz nowe wymogi bezpieczeństwa dla stacjonarnych systemów magazynowania energii.
  • Od 18 lutego 2025 r. - nowe wymogi dotyczące śladu węglowego w odniesieniu do baterii dla pojazdów elektrycznych.
  • Od 18 sierpnia 2025 r. - obowiązki należytej staranności w łańcuchu dostaw oraz zarządzanie zużytymi bateriami.
  • Od 18 lutego 2026 r. - wymogi dotyczące śladu węglowego dla baterii przemysłowych.
  • Od 18 lutego 2027 r. - cyfrowy paszport baterii oraz wymogi w zakresie możliwości wyjmowania i wymiany baterii.
  • Od 18 sierpnia 2028 r. - wymogi w odniesieniu do zawartości materiałów z recyklingu w ogniwach.

 

Taki harmonogram daje producentom i innym podmiotom gospodarczym czas na dostosowanie się do nowych wymogów, jednak już teraz warto zacząć odpowiednie przygotowania.

akumulatory paluszkowe w sklepie bto

Zastąp swoje baterie wydajnymi akumulatorkami z oferty BTO.pl

W obliczu nadchodzących zmian prawnych, które kładą nacisk na zrównoważony rozwój i ograniczenie negatywnego wpływu baterii na środowisko, już teraz możesz rozważyć przejście na akumulatory.

W ofercie sklepu BTO.pl znajdziesz szeroki wybór wysokiej jakości akumulatorków, stanowiących ekologiczną oraz ekonomiczną alternatywę dla baterii jednorazowych.

Powrót

Zobacz również...

Czy baterie kwantowe zmieniają świat, a przenajmniej magazyny energii?

Czy baterie kwantowe zmieniają świat, a przenajmniej magazyny energii?

Siadasz z kawą, a Twój smartfon ładuje się w kilka sekund, z kolei samochód elektryczny uzupełnia energię tak szybko, jak tankowanie benzyny. Baterie kwantowe co to, to pytanie, które coraz...
Wanadowe akumulatory przepływowe - baterie przyszłości w magazynowaniu energii

Wanadowe akumulatory przepływowe - baterie przyszłości w magazynowaniu energii

Tytułowe wanadowe akumulatory przepływowe (VFB to z ang. Vanadium Flow Battery) to naprawdę innowacyjna technologia magazynowania energii. Światowy rynek tych urządzeń, wyceniany na 395 milionów...
Tabless cylindrical cells Li-Ion, czyli o nowej technologii akumulatorów cylindrycznych

Tabless cylindrical cells Li-Ion, czyli o nowej technologii akumulatorów cylindrycznych

Tabless cylindrical cells Li-Ion, czyli o nowej technologii akumulatorów cylindrycznych Rozwijane przez firmę Tesla cylindryczne ogniwa litowo-jonowe bez wyprowadzeń tabless to rozwiązanie, które...

Co to jest rezystancja wewnętrzna akumulatorka?

Ilość zmagazynowanej energii czy pojemność akumulatora to jedne z wielu parametrów pozwalających Ci na ocenę jakości i wydajności Twojego ogniwa. W dzisiejszym artykule pochylimy się nad kolejnym...
Latarki nurkowe 2025 w sklepie BTO - przegląd rozwiązań

Latarki nurkowe 2025 w sklepie BTO - przegląd rozwiązań

Sklep internetowy BTO z siedzibą w Łodzi oferuje szeroki wybór profesjonalnych latarek nurkowych, które sprostają oczekiwaniom nawet najbardziej wymagających entuzjastów podwodnej eksploracji! W...
Akumulatorki GP ReCyko+ – wydajność w zgodzie z naturą

Akumulatorki GP ReCyko+ – wydajność w zgodzie z naturą

Innowacyjna technologia zastosowana w akumulatorkach GP ReCyko+ sprawia, że nowa generacja akumulatorów doskonale łączy bezkonkurencyjną wydajność z troską o środowisko naturalne. W artykule...
Badacze z USA opracowują nowe ogniwa litowo-siarkowe

Badacze z USA opracowują nowe ogniwa litowo-siarkowe

Czy wiesz, że baterie zasilające nasze smartfony i samochody elektryczne stoją u progu kolejnego przełomu technologicznego? Badacze z Lawrence Berkeley National Laboratory opracowali akumulator...
Co to jest UN i jakie towary są zabronione w samolocie?

Co to jest UN i jakie towary są zabronione w samolocie?

Planujesz podróż lotniczą? Musisz mieć świadomość, że kupno biletu i spakowanie walizki to nie wszystko! Warto wiedzieć, co to jest UN (numer identyfikacyjny ONZ) i jakie towary są zabronione w...